گلخانه ها، فن های گلخانه ای و کاربرد آن ها

گلخانه که به آن گیاه خانه یا گرم خانه هم گفته می شود محیطی است که برای کشت گیاهان مختلف از آن استفاده می شود و معمولا تمام دور و اطراف آن با پلاستیک های شفاف پوشانده شده است.
دلیل ایجاد کردن یک چنین محیطی این است که دمای ثابت و پایداری در گلخانه بوجود بیاید و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم وارد گلخانه نشود تا یک محیط کاملا ایده آل برای رشد گیاهان بوجود بیاید. بدلیل رفت و آمدی که داخل گلخانه انجام می شود، مدام گردش هوا در آنجا وجود دارد و به همین دلیل هم نیاز است که در یک چنین محیط هایی از سیستم استفاده بشود. در واقع با استفاده از این فن ها یک توده ی هوای پایدار در محیط ایجاد می شود که خیلی آرام در کل محیط جا به جا می شود.
به همین دلیل هم استفاده از سیستم فن و تهویه ی هوا در محیط گلخانه ها تبدیل به الزام شده و باید در تمام گلخانه ها از آن ها استفاده کرد.

فن گلخانه ای

خرید انواع هواکش گلخانه ای و مرغداری

انواع گلخانه ها
بطور کلی ما 4 نوع گلخانه داریم:

گلخانه آموزشی (Teaching Greenhouse)
همان طور که از اسم این گلخانه ها مشخص است از آن ها برای آموزش مراحل کاشت، داشت و برداشت به دانش آموزان و دانشجویان استفاده می شود.

گلخانه تحقیقاتی ( Research Greenhouse )
در این گلخانه ها کارهای تحقیقاتی و پژوهشی روی اصلاح ساختار ژنتیکی، تاثیر پارامترهای مختلف مثل نور آفتاب و رطوبت روی رشد و نمو گل و گیاهان و غیره انجام می شود.

گلخانه تفریحی و سرگرمی( Hobby Greenhouse )
از این مدل گلخانه ها بیشتر برای نگهداری گلدان ها و درختچه هایی استفاده می شود که جنبه ی زینتی دارند.

گلخانه تجارتی (Commercial Greenhouse)
گلخانه های تجاری همان طور که از اسمشان مشخص است جهت اهداف تجاری مثل تولید محصولاتی که فصل آن ها نیست، افزایش حجم تولید، کاهش هزینه های تولید و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

فرقی نمی کند یک گلخانه برای چه موردی دارد استفاده می شود و کاربرد آن چی است، در تمام گلخانه ها لازم است که از سیستم های فن گلخانه ای استفاده بشود تا هوای معتدل و مناسبی در محیط ایجاد بشود.

مهم ترین کاربردهای فن های گلخانه ای

یکسری موارد هستند که اگر بخواهید یک گلخانه با طول عمر بالا داشته باشید، باید آن ها را رعایت کنید. به عنوان مثال شما باید محل مناسبی را زیر نظر کارشناس برای گلخانه تان در نظر بگیرید، یا اینکه از سیستم گرم کننده و خنک کننده در گلخانه تان استفاده کنید و یا این که حتما از فن گلخانه ای استفاده کنید.
دلایل زیادی وجود دارد که ایجاب می کند حتما از فن گلخانه ای در گلخانه ها استفاده بشود، که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

1- فن های گلخانه ای دمای هوا را کنترل می کنند
یکی از مهم ترین کاربردهای فن های گلخانه ای در کنترل کردن دما است. ورود و خروج هوا به داخل گلخانه باعث وارد شدن هوای سرد یا گرم به درون آن می شود و در واقع دمای فعلی را تغییر می دهد؛ در این شرایط فن های گلخانه ای با افزایش یا کاهش دبی ورودی یا خروجی هوا شرایط دمایی را به حالت نرمال قبلی بر می گردانند.

2- فن های گلخانه ای میزان گردش هوا را کنترل می کنند
یکی دیگر از کاربردهای بسیار خوب فن های گلخانه ای در این است که میزان گردش هوا را کنترل می کنند. گردش هوا در محیط یک گلخانه باعث می شود تا گل ها و گیاهانی که در آنجا هستند با طراوت تر و شاداب تر بشوند؛ این کار تاثیر بسیار مثبت و بسزایی را روی رشد و نمو گیاهان می گذارد.

3- فن های گلخانه ای از آفت زدن گیاهان جلوگیری می کنند
یکی از موضوعاتی که شاید خیلی از مزرعه داران و کسانی که گلخانه ها را اداره می کنند از آن بی خبر باشند این است که فن های گلخانه ای از آفت زدن گل ها و گیاهان جلوگیری می کنند.آفت ها باعث از بین رفتن و پایین آمدن کیفیت محصولات (گل ها و گیاهان) می شوند و اگر بجای فن گلخانه ای از سموم برای رفع آن ها استفاده بشود گیاهان آلوده به مواد شیمیایی می شوند. از طرف دیگر هم به مرور مقاومت آفت ها نسبت به سمی که استفاده شده زیاد می شود و شما باید از سم های قوی تری استفاده کنید.پس بجای این کار بهتر است از همان اول بجای سم از فن گلخانه ای استفاده بشود.

4- فن های گلخانه ای میزان گرده افشانی را افزایش می دهند
همان طور که می دانید گرده افشانی در طبیعت بر اثر جریان باد انجام می شود اما در محیط گلخانه در حالت نرمال و عادی جریان بادی وجود ندارد و این کار نمی تواند انجام بشود؛ اما در صورتی که از فن های گلخانه ای استفاده بشود این فن ها می توانند جریان هوا را بوجود بیاورند و باعث بشوند تا گرده ی گل ها در هوا پخش بشوند و در اصلاح عمل گرده افشانی و تخم گذاری گیاهان انجام بشود.

5- فن های گلخانه ای میزان رطوبت هوا را کنترل می کنند
رطوبت هوای داخل گلخانه ها باید حتما کنترل بشود در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی را برای گیاهان بوجود بیاورد. به عنوان مثال ممکن است رشد گیاهان کاهش پیدا کند، بیماری ها و آفت ها زیاد بشوند، گیاهان خشک بشوند و غیره. یکی از مزایای دیگر فن های گلخانه ای همین است که می توانند میزان رطوبت هوا را کنترل کنند و از این طریق هم از گلخانه و گیاهان محافظت کنند.

6- فن های گلخانه ای می توانند CO2 لازم برای فتوسنتز گیاهان را محیا کنند
یکی از مواد لازم و ضروری برای حفظ حیاط گیاهان CO2 است. در طبیعت و محیط بیرون این گاز از تنفس جانداران و سوزانده شدن هیدروکربن بدست می آید؛ اما ممکن است بدلیل شرایط جوی داخل گلخانه میزان CO2 در این محیط کاهش پیدا کند. یکی دیگر از کاربردهای فن های گلخانه ای در تامین کردن CO2 است، در واقع این فن ها در زمان کم شدن دی اکسید کربن، CO2 را از محیط بیرون به داخل گلخانه می کشند و از این طریق میزان CO2 محیط را کنترل می کنند.

هواکش و تهویه ، هواکش خانگی ، ،تهویه، تهویه هوا، صنعت، صنعتی، کارخانه‌ها، محیط‌، محیط‌های صنعتی، هوا، هواکش، هواکش صنعتی