فن صنعتی چیست؟

فن یا هواکش­ صنعتی را می‌­توان به­‌عنوان مجموعه‌­ای از تیغه­‌ها یا پره‌­های در حال چرخش در نظر گرفت. این مجموعه با ایجاد حرکت دورانی، جابه‌­جایی و انتقال هوا در محیط را انجام می‌­دهد. از دیگر اجزاء تشکیل­‌دهنده هواکش صنعتی می­‌توان به ایمپلر یا پروانه، روتور یا رانر، موتور الکتریکی (موتور هیدرولیکی یا موتور احتراق داخلی) اشاره کرد. تمامی اجزاء تشکیل­‌دهنده هواکش صنعتی درون محفظه­‌ای مشخص قرار می­‌گیرند تا این مجموعه سلامت افراد را تهدید نکند و تهویه هوا بدون هیچ­گونه ریسکی انجام شود.

انواع فن های صنعتی بر اساس کارکرد عملیاتی آن ها

از نظر عملکرد، هواکش صنعتی که یک سیستم الکتریکی – مکانیکی است به دو دسته دمنده و مکنده تقسیم‌­بندی می­‌شود. علی­رغم اینکه هر دو نوع هواکش دمنده و مکنده کاربرد یکسانی دارند و تهویه هوای فضای مدنظر را انجام می­‌دهند؛ اما از نظر فنی عملکرد این دو فن کاملاً متفاوت است. تفاوت اصلی میان این دو نوع فن، شیوه ایجاد گردش سیال در هواست.

هواکش صنعتی مکنده هوا را از فضای داخلی مکان مدنظر به سمت خود می­‌کشد و تهویه هوا را انجام می‌­دهد.

فن دمنده تنها انتقال سیال یا همان هوا را به یک جهت خاص انجام می‌­دهد؛ اما فن مکنده هوا را از تمامی جهات به سمت خود می‌­کشد. تولید و تهویه سیال توسط فن دمنده با فشار بیشتری نسبت به تهویه هوا توسط فن مکنده انجام می­‌شود.

به طور کلی، پایه و اساس طراحی تمامی هواکش‌­های صنعتی به یکی از این دو نوع فن بازمی­‌گردد. در طراحی­‌های امروزی البته فناوری موجود در این فن‌ها نسبت به این دو نوع کلاسیک، پیشرفت­‌هایی داشته و نقاط ضعف آن برطرف گردیده است.

انواع فن­ صنعتی

1- فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

فن­‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ از جمله فن‌­های دمنده صنعتی پرکاربرد هستند که هم‌­اکنون در بسیاری از مراکز صنعتی و تجاری مورداستفاده قرار می­‌گیرند. عملکرد این فن‌ها به این شکل است که سیال (هوا) در این هواکش به شکل شعاعی درمی‌­آید و به داخل محیط مدنظر منتقل می­‌شود. ویژگی­ و مزیت مهم فن­های سانتریفیوژ نسبت به سایر انواع هواکش­‌های صنعتی این است که این فن­‌ها می‌­توانند جریان پایدارتر و قوی‌­تری وارد فضای مدنظر کنند و تهویه را حتی در محیط‌­هایی با دما و فشار بالا به‌­خوبی انجام دهند.

2- فن صنعتی آکسیال

از دیگر انواع هواکش­‌های صنعتی می‌­توان به فن آکسیال یا فن محوری اشاره کرد. در ساختار هواکش صنعتی آکسیال جریان هوا در جهت پروانه شکل می­‌گیرد و این فن می‌­تواند سیال را در حجم بالا و فشار کم منتقل سازد. بازدهی فن­‌های اکسیال در حدود 70 تا 80 درصد است؛ اما برخی از مدل‌ها می‌­توانند تا 90 درصد نیز بازدهی داشته باشند. این هواکش معمولاً برای فضاهای تجاری، اداری و صنعتی مناسب است و می‌­توان از این هواکش برای تهویه فضاهای محدود مانند دیتاسنترها، پایگاه‌­های کامپیوتری، سوله­‌ها و کارگاه­‌ها استفاده کرد.

3- اگزاست فن یوتیلتی

از نظر اقتصادی و عملکردی، می­‌توان اگزاست فن یوتیلیتی را یکی از کم­ هزینه‌­ترین و کارآمدترین هواکش‌­های صنعتی دانست. اگزاست فن یوتیلیتی بر اساس ساختار و عملکردش در دسته­‌بندی هواکش‌­های سانتریفیوژ قرار می­‌گیرد. این فن‌ها از نظر کاربرد هم به شکل مکنده و هم به شکل دمنده عمل می­‌کنند.

پروانه‌­هایی که در این هواکش‌­ها به کار می­‌رود، می‌­تواند از دو تیپ فوروارد و بک­وارد باشد. استقامت بالا، تعمیر و نگهداری آسان، تهویه مناسب هوا، حذف گرد و غبار، حذف بوهای نامطبوع، قابلیت تولید در ظرفیت­‌های مختلف، قابلیت تولید از جنس استیل، تنوع در شکل ظاهری و… از جمله مزایای اگزاست فن یوتیلیتی است. از این هواکش در فضاهای خانگی، تجاری و صنعتی مانند پارکینگ‌­ها، انبارها، رستوران­‌ها، آشپزخانه‌­های صنعتی، هتل‌­ها، استخرها، کارخانه­‌ها، خطوط تولید و… استفاده می‌­شود

4- پلاگ فن

پلاگ فن که با عنوان هواکش صنعتی سانتریفیوژ پلاگ نیز شناخته می­‌شود، یکی از هواکش‌­های صنعتی با بازدهی بالاست که در سالیان اخیر به شکل گسترده‌­ای در کارخانه‌ها و کارگاه‌­ها مورداستفاده قرار گرفته است. ساختار و شیوه عملکرد پلاگ فن­‌ها مشابه فن­‌های یوتیلیتی است و بر اساس نیروی گریز از مرکز تبادل هوا را انجام می­‌دهد. نصب هواکش پلاگ فن ساده است و عملکرد این فن فاقد سر و صداست.

عدم تولید آلودگی صوتی موجب شده این هواکش صنعتی در شرایط خاص و حساس صوتی کاربرد ویژه‌­ای داشته باشد. هواکش نوع پلاگ می­‌توانند در بازه ظرفیتی 1000 تا 100000 مترمکعب طراحی و ساخته شوند و شما باید بر اساس شرایط و متراژ فضای مدنظر خود، پلاگ فن با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. پروانه فن، قاب، سازه پخش خروجی هوای اول و دوم اجزاء تشکیل‌دهنده پلاگ فن هستند.

خرید فن صنعتی

برای خرید فن صنعتی پس از انتخاب نوع فن صنعتی مورد علاقه خود با مسئول فروش ما تماس بگیرید.

مسئول فروش : 09133066530